Herfstzon: zorg voor ouderen in verbinding met de omgeving

Aanleiding

Woon- en zorgcentrum Herfstzon in Goor is een kleinschalige zorgorganisatie dat een warm huis biedt aan ouderen om in te wonen en te leven, met kwalitatieve  en multidisciplinaire zorg dichtbij. Maar Herfstzon wil meer zijn: in een samenleving waarin het van oudsher draait om noaberschap en echte verbondenheid tussen burgers wil Herfstzon het middelpunt zijn.

Vanuit haar zorg voor de (kwetsbare) ouderen wil Herfstzon de verbinding met oud en jong aangaan om zo een zichtbare en voelbare levensader in de wijde omgeving te worden.  Jobra is gevraagd om dit strategietraject te begeleiden.

Betekenis ontdekken

Het strategietraject van Herfstzon is gericht op het ontdekken en vormgeven van de betekenis van de organisatie. Met een grote groep zeer betrokken mensen hebben twee workshops plaatsgevonden. Aan de hand van de workshop Songs2Values© zijn nieuwe kernwaarden tot stand gekomen: samen sterk, thuis, genieten, dichtbij en eigenwaarde. Elke kernwaarde heeft een pakkende beschrijving gekregen waarmee duidelijk wordt hoe Herfstzon deze uitdraagt.

In de vervolgworkshop is ingegaan op hoe Herfstzon zich meer naar buiten toe kan profileren om de gewenste verbinding met de samenleving tot bloei te laten komen.

Missie en visie

Aan de hand van de centrale vraag ‘Zou het niet geweldig zijn als Herfstzon meer verbonden raakt met de samenleving en met organisaties en ondernemingen die vanuit dezelfde overtuiging de maatschappij een warm hart toedragen’ heeft een interactieve workshop plaatsgevonden met een grote groep mensen van binnen en buiten de organisatie.

Hieruit is naar voren gekomen dat bij Herfstzon oudere en chronisch zieke mensen, samen met hun familie, centraal staan, met hun eigen verantwoordelijkheid en regie. Samen kan je sterk zijn. De nieuwe visie reflecteert dat ook: kleinschalig wonen in een huislijke omgeving met aandacht, goede zorg en service. Het bijpassende motto van Herfstzon is Echt samen, thuis! Ook heeft de workshop een lijst met mogelijkheden en actiepunten opgeleverd, waar Herfstzon mee aan de slag gaat.

Impact vergroten

In navolging van de workshops, waarin kernwaarden, missie, visie en motto opnieuw ontdekt zijn, heeft ook de website een complete make-over ondergaan en wordt er gewerkt aan aanpassingen van het logo. De website past nu goed bij het ‘vernieuwde’ Herfstzon. Hiervoor is prachtige fotografie voor gebruikt, welke er voor zorgt dat de impact van de kern wie Herfstzon is en waar zij voor staat, nog groter is.

Herfstzon

Bezoek de website