Boek “De gasten en chicks met een heldenjob”



Nieuws! Zoals jullie wellicht weten was ik een aantal jaren geleden gestart met het schrijven van mijn eerste boek. Tijdens het proces werd ik zo ontzettend druk met betekenisvolle projecten dat het boek niet tot een einde kwam. Mijn podcast “Geen Trucje” ontwikkelde zich en werd een groot succes, maar het boek met dezelfde titel vond nog niet het levenslicht. Toch bleef het knagen. Totdat ik het script vorige maand weer uit de lade pakte en opnieuw las. De tone of voice van de tekst voelde niet meer zoals ik de boodschap nu zou vertellen. Na een paar goede gesprekken, een nachtje slapen en een lange hardlooptocht had ik het antwoord. Ik begin gewoon overnieuw! En zo geschiedde. En ontstond het idee voor een inspirerende presentatie, toffe workshops, een nieuwe website en jaja…een super(helden) boek. Met de titel: “De gasten en chicks met een heldenjob”.

Het gaat over het maatschappelijk domein. Het gaat over die mensen die werken vanuit hun passie. Het gaat over de mensen die binnen het onderwijs, de zorg, het welzijnswerk en maatschappelijk ondernemerschap écht iets doen voor de medemens. Ja, het gaat dus over de “gasten en chicks met een heldenjob”. Maar het gaat verder, veel dieper dan dat. Ik inspireer ook mensen en organisaties die werken in het commerciële domein, waar het in de regel over geld verdienen gaat. En waar je, als het alleen om die waarde gaat, op lange termijn medewerkers en dus ook klanten gaat verliezen. Je moet ze aan je blijven binden, met gedeelde waarden en een gemeenschappelijk doel. Geld is fijn, zolang je het kunt omzetten in (gedeelde) energie. Ontbreekt dat, dan ga je je ook zinloos en compleet nutteloos voelen. En precies daarover vertel en schrijf ik.

Hoe kun jij er nu voor zorgen dat jouw team ook het gevoel van trots en voldoening uitstraalt, zodat je kunt zeggen: “Wij zijn gasten en chicks met een heldenjob”. Eigenlijk worden al die mensen die in die heldenjobs werkzaam zijn jullie voorbeeld. Dus die leraar voor de klas. Die politieagent op straat. De verpleegkundige in het ziekenhuis. De teamleider in het verzorgingshuis. Stuk voor stuk zijn dat de voorbeelden van “Gasten en chicks met een heldenjob”. Hoe ze dat doen? Hoe ze met elkaar samenwerken? Hoe ze ondanks nachtdiensten fris en fruitig blijven? Hoe ze ondanks dat ze te maken hebben met de harde realiteit van het leven dit doen vanuit hun authenticiteit?…Ik ga het jullie vertellen.

Het is namelijk niet zomaar iets dat ze doen. Er zit een cultuur onder die ze in hun organisaties door de jaren, soms eeuwen, heen door ontwikkelden. Het is een vorm van individuele en ook teamsport, waar je heel veel van kunt leren. Ja, het is zo dat ik nog regelmatig van bestuurders en medewerkers in het maatschappelijk domein hoor dat hun beroep ondergewaardeerd wordt. Ze moeten vaak bedelen om het geld in Den Haag. De publieke opinie staat inderdaad vaak niet aan hun zijde als het over meer geld voor armoedebestrijding, vluchtelingenhulp of extra geld voor ouderenzorg gaat. Er is inderdaad een sterke vorm van individualisme in onze samenleving ontstaan en een verdeel- en heerspolitieke beweging waardoor eenvoudige quick fix voorstellen ten koste gaat van de kwetsbaren in onze samenleving. En ja, daar zijn dan die “gasten en chicks met een heldenjob” die je dan hoort. Die demonstreren. Die het niet over zichzelf maar eigenlijk altijd over die ander hebben. Omdat dit werk hen gelukkig maakt!

“De gasten en chicks met een heldenjob”. Ik ga er veel over schrijven, ik ga jullie er veel over vertellen in mijn presentaties en ik ga jullie inspireren met hun verhalen. Want als je iets wil leren over het besturen van een bedrijf, organisatie en zelfs over het runnen van je eigen gezin. Kijk, luister en leer dan van de mensen die met hart en ziel werkzaam zijn in onze maatschappelijke organisaties. Ze hebben meestal het antwoord op dat waar jullie naar op zoek zijn. Ze pakken problemen aan waar we zelf als maatschappij vaak geen kant en klaar antwoord op hebben. Zij zijn de “gasten en chicks met een heldenjob”!

Nieuwsgierig wat je van ze kan leren en hoe dit jouw team kan motiveren? Maar kun je niet wachten tot zijn boek uit is? Neem contact op met John, hij denkt graag met je mee!