Authenticiteit of Identiteit?



โ€œIk ben een type dat heel goed is in luisterenโ€

โ€œIk ben echt een fanatiekelingโ€

โ€œIk neem altijd wel de leiding in een groepโ€

โ€œIk ben echt een party animalโ€

โ€œIk ben de peace makerโ€

Vaak hoor je op feestjes, borrels en bij de koffieautomaat dit soort uitspraken van mensen. Ze vertellen jou eigenlijk hoe jij ze moet zien. Waar ze staan. Als je op een borrel met ze praat vertellen ze vrij snel wat voor werk ze doen. Hoe ze wonen. Wat voor gezin ze vormen. In welke dingen ze allemaal goed zijn. Je hebt er geen erg in. Maar ze maken direct duidelijk in welk hokje jij ze moet plaatsen. En het bijzondere is natuurlijk dat dat nooit een slecht hokje is. Je zult nooit horen โ€œIk ben het angstige type dat de hele nacht ligt te piekeren en het liefst al het lastige werk aan mijn partner of collega overlaatโ€. Terwijl iedereen dat type, hoe vervelend ook, af en toe ook wel eens is. Niet zelden wordt de ongevraagde monoloog afgesloten met de vraag: โ€œEn wat doe jij voor de kost?โ€

Wat gebeurt hier nou eigenlijk? De Amerikanen noemen het โ€œfixing your identityโ€. Met andere woorden: hoe mensen over jou denken is maakbaar. En als ervaren marketeer / identiteitsstrateeg weet ik dat dit tot op een bepaalde hoogte zo werkt. Je kunt er zelf actief iets aan doen om mensen een geweldig beeld van jezelf te geven. โ€œDress to impressโ€! En ‘aankleding’ doe je niet alleen met uiterlijke kenmerken maar ook met woordkeuze en uitstraling. Een zelfverzekerde lach doet zoveel meer dan een angstig rood aangelopen hoofd.

Wanneer je solliciteert, een presentatie voor je werkgroep moet geven of jezelf introduceert tijdens een netwerkborrel kun je โ€“ door goed na te denken over je identiteit en met de juiste aanpak – een verpletterende indruk maken. Een paar sleutelregels zijn:

  1. Denk na waarom jij die geweldige persoon bent. Het gaat hierbij om jouw kernkwaliteiten.
  2. Beantwoord de 5 Wโ€™s. Wie ben je? Wat voor werk doe je? Wat kun je allemaal? Wat is jouw kernkwaliteit? Wat zoek je precies?
  3. Werk een concreet verhaal uit. Vertel kort en concreet wat je nu aan het doen bent in je leven en hoe je hier terecht bent gekomen.
  4. Denk na over je openingszin. Een gesprek of presentatie mag best met veel improvisatie maar jouw openingszin staat vast. Ondanks dat je mij veel en gemakkelijk ziet presenteren zal ik altijd het begin hebben ingestudeerd. Dat geeft houvast en geeft je letterlijk en figuurlijk โ€œde liftโ€ naar de rest van jouw presentatie.
  5. Sluit af met een open vraag. Hiermee zorg je ervoor dat je in verbinding blijft.
  6. Denk aan de tijd. Je verliest jezelf snel. Onder spanning is je gevoel voor tijd vaak weg.
  7. Wees niet te bescheiden. Deze is vaak lastig. Want ja, je voelt je kwetsbaar voor een groep. Hier probeer ik de meeste mensen met name op te coachen. Want er ligt een vraag onder. Waarom bescheiden zijn als je iets vertelt over het onderwerp waar vooral jij het meeste vanaf weet? Dit gaat vaak over het beeld van jouzelf.
  8. Denk aan je houding: Smile en maak lol met de mensen.
  9. Doe het uit je hoofd. Wellicht overbodig. Maar veel mensen lezen nog steeds voor tijdens een presentatie.

Identiteit wordt pas interessant alsโ€ฆ..

Maar nu komt ie. Dit is allemaal mooi, maar als je het hele leven ziet als een sollicitatie dan doe je jezelf erg tekort. Wat ik bedoel te zeggen is dat je best mag nadenken over de zachte waarden en je persoonlijke levensverhaal. De dingen die mooi zijn aan jou, maar ook de mindere zaken. Zonder dat je bang bent dat je daarop veroordeeld wordt. Kortom, door jouw identiteit te laden met authenticiteit. Zaken die jou echt jou maken. Het gevoel van mens zijn. Uitstralen dat je sterk kunt zijn maar ook je mindere momenten hebt waarin je op andere mensen steunt. En naast je eigen verhaal is er nog een hele mooie manier om dat kracht bij te zetten. Namelijk door vragen te stellen. Open vragen. Door oprecht geรฏnteresseerd te zijn in de ander. Door die persoon of die groep die tegenover je staat echte vragen te stellen. Vragen naar successen, maar ook nieuwsgierig te zijn naar waar hulp bij nodig is. Identiteit is een hol begrip met diplomaโ€™s, functies met bijbehorende trofeeรซn. Identiteit wordt pas interessant als er authenticiteit aan toegevoegd is.

Dus om je wat op weg te helpen hierbij een paar uitspraken:

โ€˜Ik ben naast mijn baan als leraar vrijwilliger bij de voedselbank. Doe jij ook iets (sociaal maatschappelijks) naast je werk?โ€™

โ€˜Ik ben mantelzorger van mijn moeder sinds mijn vader vorig jaar is overleden. Dat is best een uitdaging naast mijn werk als ondernemer.’

Nieuwsgierig hoe jouw eigen authentieke identiteit of die van jouw organisatie eruit ziet? Neem contact met me op. Ik help je/jullie graag op weg.